Instrumen
pentaksiran dalam bahasa melayu
Alat yang dibina oleh
guru untuk mentaksir strategi pentaksiran berdasarkan objektif pembelajaran
murid.
Tujuannya
adalah untuk
- - Memungut maklumat yang dapat
menggambarkan kemajuan pengajaran dan pembelajaran pada masa itu;
- - Memantau kemajuan murid ke arah
pencapaian hasil pembelajaran akhir
(year-end learning outcome).
Alat pentaksiran
– Anekdot
– Portfolio
– Rubrik
– Senarai semak
– Skala
– Soalan
Untuk mentaksir pelajar,
guru perlulah mempunyai satu rubrik untuk menilai prestasi pelajar dalam aspek
yang tertentu.
Rubrik
Satu set kriteria skor yang digunakan untuk menilai
prestasi tugasan pelajar dalam kemahiran:
• Mendengar
• Bertutur
• Membaca
• Manulis
Ciri
skor rubrik
• Pentaksir (penilai/guru) mampu mentafsirnya dengan baik
• Membantu pentaksir merancang memperbaiki kelemahan
pelajar
• Membantu pelajar menilai/menaksir tugasan mereka
sendiri
• Membolehkan ibu bapa/orang lain mentaksir matlamat dan
keputusan tugasan
• Membantu pentaksir menjadi lebih jitu, adil dan tekal
dalam memberi skor
Komponen
skor rubrik
• Skor rubrik mengandungi pelbagai komponen.
Setiap komponen mengandungi
satu atau lebih dimensi prestasi, didefinisikan dan diberi contoh.
• Pengkelasan, pendefinisian dan contohan menghuraikan
ciri yang diukur dan diberi skala pengukuran untuk dimensi tersebut
• Secara ideal, semua elemen tugasan mampu diukur dengan
rubrik.
Elemen
skor rubrik
• Skala rubrik boleh dalam bentuk nombor. Huraian
(kualitatif) atau gabungan kedua-duanya.
• Rubrik bentuk kualitatif menggunakan skala dalam
bentuk pelaksanaan, contohnya,
– Belum, sedang, sempurna
– Pembaca baharu, perlukan bimbingan, pembaca berdikari,
pembaca cemerlang
– Tiada bukti, bukti yang sedikit, ada bukti tapi tidak
cukup, bukti yang lengkap
Terdapat
2 jenis rubrik iaitu rubrik analitik dan rubrik holistik.
• Rubrik analitik – rubrik yang mengandungi lebih
daripada satu dimensi. Setiap dimensi diperincikan oleh tahap/poin dengan jelas.
• Rubrik holistik – rubrik yang mempunyai hanya satu
dimensi.
Skala
• Alat pentaksiran yang mengandungi darjah atau
kekerapan sesuatu tingkah laku, kemahiran atau strategi;
• Dalam skala terdapat kriteria pengukuran. Biasanya
terdapat 3 atau 4 respons yang berkaitan dengan kualiti atau kekerapan.
Contohnya, selalu, kadang-kadang, sekali
sekala, tidak pernah.
• Guru menggunakan skala untuk mentaksir pemerhatian
manakala murid menggunakan skala untuk penilaian kendiri;
• Dalam skala, deskripsi perkataan lebih penting
daripada nombor.
• Pengertian perkataan
bilangan seperti “kerap”, “kadang-kadang” dan “tidak pernah” lebih
objektif berbanding dengan perkataan
adjektif “baik”, “adil”dan “cemerlang”.;
• Lagi objektif (tepat) perkataan yang digunakan lagi
tinggi tahap kebolehpercayaan skala tersebut.
Ulasan
Catat Ulasan