Proses pengajaran dan
pembelajaran yang berlaku di dalam kelas merupakan proses penyampaian ilmu
daripada guru kepada murid. Sebagai seorang guru, pentaksiran terhadap murid
perlu dilakukan. Hal ini dikatakan demikian kerana pentaksiran mampu untuk
memberi maklum balas kepada guru tahap kefahaman pelajar tentang sesuatu yang
disampaikan. Menurut Azizi (2010), pentaksiran terhadap
pembelajaran digunakan untuk mentaksir sama ada murid boleh mengaplikasikan
konsep, pengetahuan, kemahiran dan sikap yang berkaitan dengan hasil kurikulum. Berikut merupakan jenis pentaksiran dalam pembelajaran
i.
Pentaksiran
untuk pembelajaran (Assessment for Learning)
ii.
Pentaksiran
sebagai pembelajaran (Assessment as Learning)
iii.
Pentaksiran
terhadap pembelajaran (Assessment of Learning)
Kesimpulannya, pentaksiran merupakan perkara
penting untuk seorang guru melakukannya di dalam kelas. Hal ini dikatakan
demikian kerana, melalui pentaksiran guru mampu mendapat maklum balas tentang
prestasi pelajar justeru guru mampu memberikan bahan pengajaran yang sesuai
untuk sesebuah kelas. Oleh itu, pembelajaran akan lebih berkesan jika
pentaksiran dilakukan di dalam kelas.
Ulasan
Catat Ulasan