Penilaian kepada pembelajaran adalah penggunaan tugas atau kegiatan untuk mengukur, dan melaporkan tahap pencapaian pelajar berkenaan dengan jangkaan pembelajaran
tertentu. Ini sering dikenali sebagai penilaian summatif. Hal ini
dikatakan demikian kerana pentaksiran kepada pembelajaran ini diukur secara
keseluruhan subjek.
Guru akan mentaksir pelajar dengan secara peperiksaan. Guru akan
menyediakan soalan-soalan tentang semua topik yang diajar bagi sesuatu subjek. Pentaksiran
kepada pembelajaran ini menggunakan gred sebagai contoh gred A=cemerlang.
Rubrik permarkahan juga digunakan untuk melakukan pentaksiran kepada
pembelajaran. Melalui peperiksaan yang dijalankan guru mampu mengasingkan murid-murid
melalui markah mereka peroleh. Oleh itu, pelajar akan diberi gred mengikut
markah yang murid perolehi. Markah itu berdasarkan jawapan yang diberikan oleh
murid untuk menjawab soalan peperiksaan.
Kesimpulannya, guru mampu memberikan penumpuan yang berbeza
kepada murid antara yang lemah dan cemerlang. Hal ini dikatakan demikian kerana
guru perlu bijak mentaksir pelajar supaya tidak ada pelajar yang tercicir
daripada pelajaran.
Berikut merupakan contoh gred permarkahan:
Ulasan
Catat Ulasan